INFO till medlemmar om Torrsättning och Vinteruppläggning 2009/2010

Allmänt.

Den 4 april 2009 undertecknades arrendeavtalet mellan Västerås Förenade Båtklubbar (VFB) och Västerås stad, vilket innebär att VFB kommer att ansvara för förvaltning av alla ytor inom Mälarparken/Kraftverksplan, Lögarängen, Lövudden och Tegeludden för vinterförvaring av båtar inkl upptagning och sjösättning. VFB har även ansvaret för organisation och avtal med entreprenör om sliptagning för alla båtar som läggs upp inom området.

Avtalet innebär bl.a. att den enskilde båtägaren betalar arrendeavgift till VFB vid förvaring av båt inom ovan nämnda områden

Avtalet gäller ej för Lillåudden där andra arrendatorer finns.

Bokning och betalning.

Betalning av arrendeavgift sker normalt samtidigt med bokning av upptagning.

Bokning och betalning kommer att kunna ske:

a)    direkt hos VFB representant i bokningslokal i röda Sjömagasinet ( intill turistbyrån på Lögarängen) på kvällar enligt senare information genom anslag alt. VFB hemsida www.vfbab.se  hemsida (länk finnes även via BSL hemsida) .

         Bemanning med personal för bokning pågår och vi räknar med att

         kunna starta verksamhet i bokningslokalen c:a 14 september.

 Alternativt som

b)   webbaserat boknings- och betalsystem ( ”bokning online”... OBS nyhet!) genom att gå in på vfb hemsida och följa instruktionerna. Systemet har lagts upp av en kvalificerad WSS- medlem och vi förväntar oss därigenom att på sikt helt kunna slippa långa bokningsköer. Systemet innehåller såväl boknings- som betalningmodul. Vår förhoppning är att minst 50% av båtägarna skall klara av att göra sin  bokning via webb-systemet redan denna första säsong.

Självupptagare ( egen trailer etc) kan antingen betala direkt till VFB i bokningskontoret vid Sjömagasinet eller utnyttja det webbaserade betalsystemet.

Ny lyftentreprenör.

VFB tecknade under juni avtal med VIGO Andersson Mobilkranar om att utföra alla lyft inom områdena Mälarparken/Kraftverksplan, Lögarängen och Lövudden. (För Lövudden dock i huvudsak endast för båtar över 8 ton).

Observera att vårt gamla sliptagningsavtal med SMTAB ej längre kan åberopas eftersom SMTAB’s rätt till disposition av uppställningsytorna inom ovanstående områden ej längre är giltigt med hänvisning till avtalet med Västerås stad. 

Upptagning .

Säsongen startar i enlighet med avtalet under vecka 38 dvs c:a 15 september beroende på efterfrågan och bokningsläget och beräknas pågå fram till sista veckan i oktober. Fördelning av lyftdagar mellan  Mälarparken/Kraftverksplan och Lögarängen kommer att framgå av bokningsschemat som läggs ut på hemsidan ”online”. Tyngdpunkten av antalet lyftdagar kommer dock att ligga på Kraftverkshamnens upptag-ningsplats.   

Transporter mellan kaj och uppställningsplats.

a)    Mälarparken gäller att säkert körbara vagnar inom Mälarparken dras från kaj till uppställningsplats genom VFB traktorservice (ingår) . För båtar som förvaras i vaggor, på bockar och ”ej körbara” vagnar sker transport mellan kaj och uppläggningsplats med båt hängande i mobilkran. Vi kommer att markera de olika delområdena enligt skiss ”Ny markdisp.plan för Mälarparken” för att lättare kunna hitta och identifiera båtar och materiel. Se separat uppslag i T-nytt.

b)   För Kraftverksplan och hela Lögarängsområdet sker alla transporter mellan kaj och uppställningsplats med mobilkran.

c)    För Lövudden sker normalt alla transporter mellan kaj (pelarsväng-kranen) och uppställningsplats utomhus genom VFB traktorservice.

OBS: Endast båtar med körbar vagn kan t.v. torrsättas på Lövudden.   

Priser

VFB-avtalet med Västerås stad beaktar att vi båtägare redan erlagt 50% av vinteruppställningskostnaden dvs för perioden fram tom 31 dec 2009.

Arrendeavgiften till VFB  för innevarande säsong kommer därför endast att utgöra 50% av kommande årsarrendeavgift ( som alltså höjs fullt ut från hösten 2010).

Aktuella priser för arrende och upptagning mm framgår av prislistan.

Prisnivåerna har satts av alla båtklubbarna i VFB gemensamt och speglar nuläget där VFB som bolag dels håller på att bygga upp en organisation samt göra erforderliga investeringar tex traktorer, data och bokningssystem dels bygga upp marginaler för att kunna upphandla erforderliga externa tjänster, betala el & vatten-abonnemang, återbetala  klubbarnas startinsatser etc etc. Ett framtida överskott kommer alltid ägarna dvs  klubbarna tillgodo och kommer därför på sikt att vara till gagn för majoriteten av båtägare i Västerås med omnejd.

 

Åter till startsidan