INFO till medlemmar om Torrsättning och
Vinteruppläggning 2009/2010
Allmänt.
Den 4 april 2009
undertecknades arrendeavtalet mellan Västerås Förenade Båtklubbar (VFB) och
Västerås stad, vilket innebär att VFB kommer att ansvara för förvaltning av alla
ytor inom Mälarparken/Kraftverksplan, Lögarängen, Lövudden och Tegeludden för
vinterförvaring av båtar inkl upptagning och sjösättning. VFB har även ansvaret
för organisation och avtal med entreprenör om sliptagning för alla båtar som
läggs upp inom området.
Avtalet innebär bl.a. att
den enskilde båtägaren betalar arrendeavgift till VFB vid förvaring av båt inom
ovan nämnda områden
Avtalet gäller ej för
Lillåudden där andra arrendatorer finns.
Bokning och betalning.
Betalning av
arrendeavgift sker normalt
samtidigt med bokning av upptagning.
Bokning och betalning kommer
att kunna ske:
a)
direkt hos VFB
representant i bokningslokal i röda Sjömagasinet ( intill turistbyrån på
Lögarängen) på kvällar enligt senare information genom anslag alt. VFB hemsida
www.vfbab.se hemsida (länk
finnes även via BSL hemsida) .
Bemanning med personal för bokning pågår och vi räknar med att
kunna starta verksamhet i bokningslokalen c:a 14 september.
b)
webbaserat
boknings- och betalsystem ( ”bokning online”... OBS nyhet!) genom att gå in på
vfb hemsida och följa instruktionerna. Systemet har lagts upp av en kvalificerad
WSS- medlem och vi förväntar oss därigenom att på sikt helt kunna slippa långa
bokningsköer. Systemet innehåller såväl boknings- som betalningmodul. Vår
förhoppning är att minst 50% av båtägarna skall klara av att göra sin
bokning via webb-systemet redan denna
första säsong.
Självupptagare ( egen
trailer etc) kan antingen betala direkt till VFB i bokningskontoret vid
Sjömagasinet eller utnyttja det webbaserade betalsystemet.
Ny lyftentreprenör.
VFB tecknade under juni
avtal med VIGO Andersson Mobilkranar om att utföra alla lyft inom områdena
Mälarparken/Kraftverksplan, Lögarängen och Lövudden. (För Lövudden dock i
huvudsak endast för båtar över 8 ton).
Observera att vårt gamla
sliptagningsavtal med SMTAB ej längre kan åberopas eftersom SMTAB’s rätt till
disposition av uppställningsytorna inom ovanstående områden ej längre är giltigt
med hänvisning till avtalet med Västerås stad.
Upptagning .
Säsongen startar i enlighet med avtalet under vecka 38 dvs c:a 15 september
beroende på efterfrågan och bokningsläget och beräknas pågå fram till sista
veckan i oktober. Fördelning av lyftdagar mellan
Mälarparken/Kraftverksplan och Lögarängen kommer att framgå av
bokningsschemat som läggs ut på hemsidan ”online”. Tyngdpunkten av antalet
lyftdagar kommer dock att ligga på Kraftverkshamnens upptag-ningsplats.
Transporter mellan kaj och uppställningsplats.
a)
Mälarparken gäller
att säkert körbara vagnar inom Mälarparken dras från kaj till uppställningsplats
genom VFB traktorservice (ingår) . För båtar som förvaras i vaggor, på bockar
och ”ej körbara” vagnar sker transport mellan kaj och uppläggningsplats med båt
hängande i mobilkran. Vi kommer att markera de olika delområdena enligt skiss
”Ny markdisp.plan för Mälarparken” för att lättare kunna hitta och identifiera
båtar och materiel. Se separat uppslag i T-nytt.
b)
För Kraftverksplan
och hela Lögarängsområdet sker alla transporter mellan kaj och
uppställningsplats med mobilkran.
c)
För Lövudden sker
normalt alla transporter mellan kaj (pelarsväng-kranen) och uppställningsplats
utomhus genom VFB traktorservice.
OBS:
Endast båtar med körbar vagn kan t.v.
torrsättas på Lövudden.
Priser
VFB-avtalet med Västerås
stad beaktar att vi båtägare redan erlagt 50% av vinteruppställningskostnaden
dvs för perioden fram tom 31 dec 2009.
Arrendeavgiften till VFB
för innevarande säsong kommer därför endast att utgöra 50% av kommande
årsarrendeavgift ( som alltså höjs fullt ut från hösten 2010).
Aktuella priser för arrende och upptagning mm framgår av prislistan.
Prisnivåerna har satts av alla båtklubbarna i VFB gemensamt och speglar nuläget där VFB som bolag dels håller på att bygga upp en organisation samt göra erforderliga investeringar tex traktorer, data och bokningssystem dels bygga upp marginaler för att kunna upphandla erforderliga externa tjänster, betala el & vatten-abonnemang, återbetala klubbarnas startinsatser etc etc. Ett framtida överskott kommer alltid ägarna dvs klubbarna tillgodo och kommer därför på sikt att vara till gagn för majoriteten av båtägare i Västerås med omnejd.Åter till startsidan